Selecteer een pagina

Bureau de Bont: sterk in ontwikkeling!

Klik hier voor een nadere kennismaking met de organisatie

Aanjagen en implementeren van innovatie

Klik hier voor meer informatie over het versterken van de New Business & Marketing afdeling

Succesvol verwerven van opdrachten en contract

Lees hier meer over de leergang Accountmanagement in de zorg

Het ontwikkelen en implementeren van een projectmanagement applicatie

Klik hier voor meer informatie over de toekomst van kwaliteitsmanagement

Al onze trajecten zijn maatwerk, omdat geen organisatie hetzelfde is

En omdat ook geen mens hetzelfde is, stellen onze mensen zich aan u voor

Inzicht in de eigen Projectsamenwerking

Klik hier voor meer informatie en een gratis QuickScan

Contracten zijn getekend! En nu?

“Zo, de zorgcontractering zit er weer op voor dit jaar!”
En nu? Over op de ‘orde van de dag’?

De veranderingen in de zorg hebben tot gevolg dat zorgaanbieders steeds scherper moeten onderhandelen met inkopers van zorgkantoren, gemeenten en zorgverzekeraars. Prestaties uit het verleden bieden helaas geen garantie voor de toekomst. Het afsluiten van passende contracten wordt daardoor steeds belangrijker om de continuïteit van de organisatie te waarborgen.

De inspanningen centreren zich vaak binnen de periode van daadwerkelijke onderhandeling en contractering. De zorgcontractering stopt echter niet bij het zetten van de handtekening onder het contract; het is een onderdeel van een proces. Een commercieel proces wat continue aandacht vraagt van de organisatie.

De afgelopen periode heb ik het proces van zorgcontractering vanuit twee werelden mogen ervaren. Eerst ruim 1,5 jaar als accountmanager met de voeten in klei bij een grote ouderenzorgorganisatie en nu als organisatieadviseur bij Bureau de Bont. Deze ervaringen hebben me tot verschillende inzichten gebracht in de opvolging van contracten, waarvan ik er drie graag met jullie wil delen.

  • Was er maximale aandacht voor de inrichting van de ‘achterkant’? Het zou toch zonde zijn als je een sterk contract (denk aan een ruim bugdgetplafond) hebt af kunnen sluiten, maar de facturatie stagneert doordat de administratieve processen niet goed zijn aangepast aan de eisen die worden gesteld in het contract?

Neem de collega’s die betrokken zijn bij de administratieve processen in het hele proces mee en toets wat de consequenties zijn van de eisen die gesteld worden. Wacht niet tot het moment dat de contracten zijn afgesloten en zorg dat de verantwoordelijkheden helder zijn afgestemd.

  • Weet je echt 100% wat de impact is waar je voor getekend hebt? Contracten komen vaak samen met een hele reeks aan voorwaarden en eisen waar je als organisatie aan moet voldoen, denk aan geschiktheidseisen en algemene voorwaarden. Vaak wordt in de contracteermodule/offerte een keuzemogelijkheid gegeven op de vraag ‘Voldoe je aan de eisen?’: ja of nee. In werkelijkheid is de keuze: ja of ja, want in de meeste gevallen staat de antwoordoptie ‘nee’ gelijk aan ‘geen contract’. Met als gevolg: je vult overal ‘ja’ in. Wat betekent dat nu eigenlijk? Waar heb je nu precies voor getekend?

Zet de veranderingen en punten waar je nog niet aan voldoet of extra aandacht vragen op een rij. Bepaal wat nodig is om hier aan te voldoen of ga hierover proactief in gesprek met de klant (gemeente/zorgkantoor/zorgverzekeraar). Hierdoor voorkom je dat je voor verrassingen komt te staan. Daarnaast neem je de klant mee in de consequenties van eisen/voorwaarden die gesteld worden voor jouw organisatie.

  • Hoeveel tijd heb je eigenlijk vrij gemaakt voor evaluatie? Als alle contracten zijn afgesloten, is het tijd om te reflecteren en te evalueren. Vaak wordt dit moment door de orde van de dag ‘overruled’. Toch kan het een erg waardevol onderdeel zijn van je proces. Hoe weet je anders hoe het de volgende keer nóg beter kan?

Maak tijd om met elkaar terug te kijken op het proces: Wat hadden we anders kunnen doen? Op welke punten hadden we meer invloed uit kunnen oefenen? Waar liggen de kansen voor volgend jaar? Deze antwoorden geven input om je blik vooruit scherp te stellen. Wat worden de momenten in 2017 dat we invloed uit kunnen oefenen? Hoe kunnen we dit het beste aanpakken en wat is er voor nodig? Nieuwe ronde, nieuwe kansen!

Ben jij al klaar voor de nieuwe ronde? Of lijkt het je interessant om bovenstaande aspecten eens langs jouw organisatie te leggen? Neem gerust contact op.

Hartelijke groet,

Marleen Leermakers

Marleen Leermakers

Marleen Leermakers

Senior organisatieontwikkelaar