Selecteer een pagina

Bureau de Bont: sterk in ontwikkeling!

Klik hier voor een nadere kennismaking met de organisatie

Aanjagen en implementeren van innovatie

Klik hier voor meer informatie over het versterken van de New Business & Marketing afdeling

Succesvol verwerven van opdrachten en contract

Lees hier meer over de leergang Accountmanagement in de zorg

Het ontwikkelen en implementeren van een projectmanagement applicatie

Klik hier voor meer informatie over de toekomst van kwaliteitsmanagement

Al onze trajecten zijn maatwerk, omdat geen organisatie hetzelfde is

En omdat ook geen mens hetzelfde is, stellen onze mensen zich aan u voor

Doet u mij de nieuwste maar

Vernieuwen klinkt altijd mooi. Alles kan beter, mooier en nieuwer. Als je versie 1.0 hebt, wil je uiteraard niks liever dan versie 2.0, of nog mooier, een totaal vernieuwend idee!

Vanuit Bureau de Bont krijgen we vaak van relaties de vraag hoe om te gaan met deze roep naar continu vernieuwen. Behaalde successen komen immers voort uit het bekende gedrag en dat veranderen is eng. Hoe creëer je vernieuwing? En nog belangrijker: hoe creëer je de juiste vernieuwing voor jouw organisatie? Want vernieuwen klinkt leuk, maar je wilt er wel wat mee bereiken. Een aantal handvaten kunnen helpen om te komen tot vernieuwende ideeën die relevant zijn voor jouw organisatie.

Heb oog voor de omgeving

Elke organisatie bevindt zich in een netwerk en een omgeving, welke impact heeft op de kerntaken van de organisatie. Analyseer de (veranderingen in de) context van de organisatie en welke kansen,  bedreigingen en ontwikkelingen relevant zijn voor jouw organisatie. Door scherp om je heen te blijven kijken, kunnen kansen sneller ontdekt worden.

Evalueer

Blijf evalueren. Door te evalueren en de geleerde lessen te vertalen naar concrete verbeteringen blijft een organisatie in ontwikkeling. Durf hierbij kwetsbaar te zijn, want juist daardoor wordt de mogelijke pijn zichtbaar. Daar waar pijn zit, is behoefte aan vernieuwing het grootst! Durf in die pijn te duiken en deze te vertalen naar verbeterplannen.

Geef ruimte aan vernieuwing

Maak ruimte voor vernieuwing. Helaas komen de meeste ideeën niet als vanzelf uit de medewerkers. Het creëren van vernieuwing kan je organiseren door medewerkers te stimuleren en de ruimte te geven mee te denken over de ontwikkeling van de organisatie. Ideeën vanuit de werkvloer zijn vaak de meest succesvolle vernieuwingen, omdat de medewerkers vooraf al staan voor de voorgenomen vernieuwing en deze komen vanuit de kerntaken van de organisatie.

Neem ideeën serieus

Ook absurde ideeën komen ergens vandaan. Vraag door wat ermee bereikt zou moeten worden. Misschien is het meest absurde idee wel de briljante vernieuwing van morgen. In 2010 werd Apple ook uitgelachen toen ze het idee van de IPad lanceerden..

Laat je innovatieve idee niet in de koelkast staan!

Ideeën en inspiratie genoeg? Wat nu? Het belangrijkste is om gewoon te beginnen. Laat je innovatieve idee niet in de koelkast staan. Durf te beginnen, ook al is de uitwerking van het idee nog niet perfect. Doen is de meest effectieve manier van innoveren en leren. Door ideeën in de praktijk toe te passen, wordt het effect snel inzichtelijk en de mogelijke verbeteringen ook. Uiteraard is het wel belangrijk om de randvoorwaarden te creëren om van het innovatieve idee een succes te maken. Denk hierbij aan het tijdig organiseren van de juiste kennis, aandacht hebben voor emotie en het delen van successen, meer hierover in een volgende blog.

Onze ervaring leert dat succesvol vernieuwen vraagt om continue aandacht, omdat we nou eenmaal gewend zijn terug te vallen op gewoontes. Vol energie en passie wordt gestart met het ontwikkelen van nieuwe ideeën. Echter worden deze al snel ingehaald door de waan van de dag. Vanuit Bureau de Bont vervullen wij voor onze relaties daarom verschillende rollen zoals programmamanager, implementatiemanager of innovatie-aanjager. Om de juiste vernieuwing te creëren en deze succesvol te implementeren.

Bureau de Bont werkt met drie strategische pijlers, welke leidend zijn in onze dienstverlening voor klanten:

  • Creëren van vernieuwing
  • Realiseren van ambities
  • Garanderen van prestaties
Tirza Huisingh

Tirza Huisingh

Organisatieontwikkelaar