Selecteer een pagina

Bureau de Bont: sterk in ontwikkeling!

Klik hier voor een nadere kennismaking met de organisatie

Aanjagen en implementeren van innovatie

Klik hier voor meer informatie over het versterken van de New Business & Marketing afdeling

Succesvol verwerven van opdrachten en contract

Lees hier meer over de leergang Accountmanagement in de zorg

Het ontwikkelen en implementeren van een projectmanagement applicatie

Klik hier voor meer informatie over de toekomst van kwaliteitsmanagement

Al onze trajecten zijn maatwerk, omdat geen organisatie hetzelfde is

En omdat ook geen mens hetzelfde is, stellen onze mensen zich aan u voor

Inzicht in de eigen Projectsamenwerking

Klik hier voor meer informatie en een gratis QuickScan

Doorpakken met Accountmanagement in 2017

Wachten op betere tijden?

Zeker 3 van de 4 organisaties in de zorg en welzijn hebben in 2016 op hardhandige wijze de tucht van de markt gevoeld. Rechtvaardig of niet, men heeft een teruggang ervaren in contractering, daling van tarieven of verschraling van aangeboden diensten. We hebben het over zorg aan al dan niet kwetsbaren in de samenleving. Wat is er dan met die andere 25% gebeurd? Meer, drukker, betere tarieven? Er is geen gedegen onderzoek naar gedaan, maar we kunnen u wel vertellen wat wij hebben ervaren in contact met een scala aan zorg- en welzijnsorganisaties. Daar zaten ook vaak organisaties bij die tot op het laatste moment gewacht hebben om maatregelen te nemen.

Hoofdvraag: Wachten, waarop?

“Het wordt nooit meer zoals het was, zucht”, “na de verkiezingen weten we meer” of “de zwaksten zullen altijd geholpen worden”. Je kunt deze uitspraken bestempelen als achterhoedegevechten. Het zorgstelsel in Nederland is gewoon wezenlijk veranderd.

Ter muzikale ontluistering: onderstaand couplet vertaald naar deze tijd (Vluchten kan niet meer)

Wachten kan niet meer, ‘k zou niet weten waarop
Wachten kan niet meer, ‘k zou niet weten waarom
Hoe ver moet je gaan
De achterstandswijken zijn zorgarmoedelanden
knellende protocollenbanden, dalende -aan het bed-handen, ontevreden klantenbestanden
Hoe ver moet je gaan
Wachten kan niet meer

Zelfs de oudsten van dagen vereenzamen en kwetsbare jeugd wordt niet geholpen
En op aarde zingt de laatste vogel in de laatste lente.

Tja, je kunt bij de pakken neerzitten maar daar helpen we onze kwetsbare doelgroepen niet mee. Wat dan wel?

Stop met wachten en start de maatregelen.

Drie belangrijke tips om vaart te maken.

  1. Bestuurders: Neem het voortouw samen met de zorgwerkers.

Eens te meer blijkt dat leiderschap, het voortouw nemen, anderen stimuleert ook een proactieve houding aan te nemen als het gaat over het verkoopproces in de zorg en welzijn. Aan onze leergangen Accountmanagement nemen regelmatig bestuurders en directeuren deel van kleinere en middelgrote zorg- en welzijnsorganisaties. Opvallend is dat zij meestal na dag 1 van de 2-daagse leergang supergemotiveerd de veranderingen starten binnen hun organisaties. Waarmee? Een team verzamelen, een verkoopproces opstellen en incorporeren in het eigen primaire zorgproces. Het kwartje is gevallen, de inspiratie opgedaan en de actie geboren!

  1. Begin! Plan, do, check, act.

Een koudwatervrees in de trant van: verkopen doen we hier niet, dat krijg ik niet over de bühne, dit past niet bij onze cultuur… Onze ervaring is dat beginnen met een dedicated team van zorg en ervaren verkoop- en marketingmensen en daarna opbouwen met bouwstenen die in en bij elkaar passen, zoals: Strategie, Marketing & Communicatie, Systemen & Overlegstructuur, Draagvlak & Cultuur, Proces en Commercieel Team. Op onze website www.accountmanagementindezorg.nl kunt u hier meer over lezen.

  1. Half doen, is half gebakken.

In de eerste trajecten waar we zorgorganisaties in begeleiden, kwam al snel aan de orde dat we een prima verkoopproces konden opzetten. In sommige gevallen hebben we dit sociaal ondernemerschapsproces genoemd. Wat werd direct een obstakel? Wie gaat het doen, wie gaat de accounts managen en wie gaat alle contacten met klantsystemen (gemeenten, zorgkantoren) regisseren, starten en onderhouden? Kun je van een zorgmanager verwachten om dit erbij te doen? Meestal was de geboorte van de accountmanager een feit en kon snel de werving uit eigen gelederen of door externe selectie gestart worden.

Resumé

Wachten kan niet meer, onze cliënten verwachten meer en meer,

Hoe leuk kan het zijn,

Om aanbestedingen te winnen en contracten te verdienen,

En samen met de zorgcollega’s,

Onze kwetsbare cliënten te bedienen!

Laurens Schiks

Laurens Schiks

Managing consultant