Selecteer een pagina

Bureau de Bont: sterk in ontwikkeling!

Klik hier voor een nadere kennismaking met de organisatie

Aanjagen en implementeren van innovatie

Klik hier voor meer informatie over het versterken van de New Business & Marketing afdeling

Succesvol verwerven van opdrachten en contract

Lees hier meer over de leergang Accountmanagement in de zorg

Het ontwikkelen en implementeren van een projectmanagement applicatie

Klik hier voor meer informatie over de toekomst van kwaliteitsmanagement

Al onze trajecten zijn maatwerk, omdat geen organisatie hetzelfde is.

En omdat ook geen mens hetzelfde is, stellen onze mensen zich aan u voor.

Het imagoprobleem van de Bouwsector?

Traditioneel vs. Innovatief

De bouwcrisis lijkt toch echt voorbij! Ongeveer ieder artikel dat ook maar iets van nieuws over onze sector publiceert, is lovend. Er is werk in overvloed, de portefeuilles zijn goed gevuld en de sector blijft maar groeien. Uit onderzoek van het Economisch Instituut voor de Bouw blijkt onze sector momenteel  zelfs de snelst groeiende sector en is de verwachting dat deze groei nog jaren doorgaat. Ondanks deze lof over de bouwsector blijft het imago van ‘traditioneel, conservatief en niet-innovatief’ overduidelijk doorklinken in de media. Is dit imago terecht? Komen we als sector ooit van dit imago af? En welke randvoorwaarden kunnen we zelf organiseren om van dit imago af te komen?

Interessant zijn de resultaten van een onderzoek dat kortgeleden is uitgevoerd onder de leden van Bouwend Nederland. Hieruit blijkt dat we als sector absoluut aan het innoveren zijn. Echter, focussen we ons voornamelijk op procesinnovaties en deze moeten dan wel kostenbesparend werken. Misschien een kleine erfenis overgehouden aan de crisisjaren? Het onderzoek concludeert dat we ons moeten richten op de langetermijnstrategie: Als bouwsector moeten we bereid zijn te investeren in ‘new to the world’ producten en diensten. Dit zijn producten en diensten die een doel dienen waarvoor nog geen product of dienst bestaat.

Wanneer we ons op de lange termijn willen onderscheiden en af willen komen van het imago: ‘traditioneel,  conservatief en niet-innovatief’ moeten we bereid zijn te investeren in de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten. We werken er hard aan om ons imago op te poetsen en zien dat ook in de opkomst van afdelingen die zich mogen, of misschien wel moeten, focussen op de toekomst van de organisatie. Afdelingen met namen als Business Development, New Business en Research & Development zijn tegenwoordig eerder regel dan uitzondering. Om deze afdelingen een handje te helpen en de innovatiekracht van onze organisaties te versnellen, kunnen we acties ondernemen. Met behulp van onderstaande bewezen randvoorwaarden maak je deze afdelingen succesvol innovatief:

  • Zorg voor een vast patroon & proces om innovaties (nieuwe producten en diensten) te ontwikkelen en zorg ervoor dat mensen de tijd hebben om te werken aan innovatie. Ad-hoc werken aan innovaties werkt niet.
  • Innovatie ligt niet alleen bij één afdeling of één persoon. Stimuleer alle medewerkers van je organisatie om mee te denken in het innovatieproces. Dit helpt mensen te binden aan de innovaties en het vertrouwen te vergroten. Betrek de operationele medewerkers (zoals uitvoerders) uit je organisatie. Hun inzicht en creativiteit zijn zeer nuttig. Daarnaast zijn zij de personen die de innovatie actief moeten uitdragen naar de buitenwereld.
  • Maak iemand verantwoordelijk. Dus wanneer de ontwikkeling van ideeën is belegd bij een afdeling, dragen de mensen van deze afdeling ook de formele verantwoordelijkheid dat ideeën worden ontwikkeld. Hiermee impliceren we niet dat ieder idee ook een succesvol marktproduct zal worden.
  • Kader innovaties. Beantwoord vragen als: Wat is het probleem? Wat is de oplossing? Wat is de doelgroep? Wie is de klant? En wat is de rol van de organisatie? Maak de afweging of de innovatie wel past bij jouw organisatie (de huidige producten & diensten, klanten, etc.).
  • Straal innovatie uit naar de markt waarin je opereert. Zorg ervoor dat innovatie in het DNA van jouw organisatie zit en je dit zowel intern als extern uitspreekt en uitstraalt.

Heb je deze randvoorwaarden georganiseerd? Voel je in ieder geval niet aangesproken als je de clichétermen: traditioneel, conservatief en niet-innovatief voorbij hoort komen! Meer informatie of een vrijblijvend gesprek over het creëren van de juiste randvoorwaarden voor innovatie? Neem contact op met Sjoerd van Loon.

Sjoerd van Loon

Sjoerd van Loon

Organisatieontwikkelaar