Selecteer een pagina

Bureau de Bont: sterk in ontwikkeling!

Klik hier voor een nadere kennismaking met de organisatie

Aanjagen en implementeren van innovatie

Klik hier voor meer informatie over het versterken van de New Business & Marketing afdeling

Succesvol verwerven van opdrachten en contract

Lees hier meer over de leergang Accountmanagement in de zorg

Het ontwikkelen en implementeren van een projectmanagement applicatie

Klik hier voor meer informatie over de toekomst van kwaliteitsmanagement

Al onze trajecten zijn maatwerk, omdat geen organisatie hetzelfde is

En omdat ook geen mens hetzelfde is, stellen onze mensen zich aan u voor

Inzicht in de eigen Projectsamenwerking

Klik hier voor meer informatie en een gratis QuickScan

Voorkomen van gedoe

We zaten lekker in de tender, creëerden creatieve oplossingen en ook qua prijs hadden we het goede gevoel.  En terecht we krijgen het werk gegund. Een prachtig project…

Zorgvuldig gestart, knuffelsessie georganiseerd. We zijn het eens over de contractuele aspecten. Opdrachtgever geeft aan het volste vertrouwen te hebben en graag meegenomen te willen worden tijdens het project. Kortom, echt een prachtig project…

Maar na enige tijd, als de eerste euforie verstomd is, wordt het spannend. Niet dat we daarvan schrikken, dat hoort immers bij het doen van projecten. Eerst krijgen we wat lastige vragen. Op zich niet helemaal onlogisch, maar toch.

Onze antwoorden lijken in eerste instantie afdoende. En ondertussen bouwen we wel door. De rust keert weer terug, maar toch ook weer niet!

De discussie houdt aan, discussies over interpretaties lijken steeds scherper te worden. En deze interpretaties lijken steeds verder uit elkaar te liggen. De eerste brieven gaan over en weer. Een ‘benen op tafel-overleg’ brengt geen uitkomst meer. En ineens heb je het gevoel dat je lijnrecht tegenover elkaar staat.

Dan gaat het toch nog mis… We hebben een serieus conflict en dat gaat serieus geld kosten.  Veel vragen die dan gesteld worden:

  • Waarom wordt het hier contractueel gespeeld?
  • Inhoudelijk hebben we toch gelijk, een andere oplossing is er niet en dat weten ze toch ook?
  • En waarom nemen ze geen beslissingen, ze kunnen ons toch niet hiervoor op laten draaien? Waarom blijven beslissingen uit? Het kan toch niet zo zijn dat wij volledige verantwoordelijkheid dragen?

Veel van dit soort vragen zijn het begin van onze conflictbemiddeling. En natuurlijk, iedereen heeft gelijk. Maar daarmee lossen we het niet op. Bureau de Bont heeft een aanpak ontwikkeld voor het oplossen van bouwconflicten. Om te komen tot toenadering. Niet over de lijn van de contractletters, maar over de lijn van de inhoud. Dit doen wij door:

  • Te starten met het opzetten van een wederzijds geaccepteerde tijdlijn gebaseerd op feiten; al van voor de aanbesteding tot heden
  • Het plaatsen van de essentie van het contract in deze tijdlijn
  • Het verifiëren en valideren vervolgen met elkaar de feiten op basis van alles wat beschikbaar is. Zowel vanuit rapportages als vanuit normen en richtlijnen.

Om dan met elkaar het gesprek aan te gaan, over de inhoud.

Omdat niemand zit te wachten op een discussie in de rechtbank.

Juni 2017, Willem de Bont

Willem de Bont

Willem de Bont

Directeur en Managing consultant